Vanliga frågor

På den här sidan hittar du svaren på de vanligaste frågorna som våra kunder ställer. Det inkluderar bland annat beställning, betalning, leverans, returer, garnkvaliteter och andra frågor om våra produkter. Om du inte hittar svaret på just din fråga, är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon +46 (0)91-350 33 33 eller via mejl info@rito.se.

Beställning

Svar: Om du inte hittar din orderbekräftelse kan du få hjälp genom att klicka här

Svar: Vi kan tyvärr inte lägga till några varor i din beställning då vi, av säkerhetsskäl, inte kan ändra till ett högre belopp än det du godkände när du gjorde beställningen. Så länge din beställning inte har skickats från vårt lager kan du annullera din beställning. Om du vill gör det rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst på +46 (0) 91-350 33 33

Svar: Tyvärr har vi inte möjlighet att slå ihop två eller flera beställningar.

Det beror på att det automatiskt genereras en fraktetikett när du gör din beställning. Om paketet innehåller mer än vad som står angivet på fraktetiketten kommer transportleverantören anse att det är fusk med leveranskostnaden.

Om din första beställning inte har skickats från vårt lager, och du bara vill ha en beställning, kan du kontakta vår kundtjänst på +46 (0) 91-350 33 33, så undersöker de om de kan möta ditt önskemål så fort det är möjligt.

Svar: Vi är mycket ledsna över att du har fått en defekt vara. Så ska det naturligtvis inte vara. Naturligtvis vill vi lösa problemet åt dig, så att du kan få en vara som är intakt.

Vi vill be dig att kontakta vår kundtjänst på mejl: info@rito.se. I mejlet vill vi att du anger ditt ordernummer och en bild på den skadade produkten. Tillsammans hittar vi en lösning på problemet.

Som utgångspunkt ska skadade varor returneras till oss om vi inte meddelar dig att du kan behålla produkterna eller kasta dem.

Svar: Vi ber tusen gånger om ursäkt för att vi har skickat fel vara.

Vi ville så gärna skicka din beställning så fort som möjligt, men det gick dessvärre lite väl snabbt.

Vi vill hitta en lösning tillsammans med dig, så att vi kan skicka varan som du saknar.

Vi ber dig bara att skicka ett mejl till oss på info@rito.se.

I mejlet anger du ditt ordernummer och beskriver vilken vara som var fel i din beställning. Dessutom vill vi gärna ha ett foto på fram och baksidan av den felskickade varan, så löser vi resten.

Som utgångspunkt ska felskickade varor returneras till oss om vi inte meddelar dig att du kan behålla produkterna eller kasta dem.

Svar: Vi ber hemskt mycket om ursäkt om det saknas en vara i din beställning. Vi vill naturligtvis hitta en lösning på problemet.

Vänligen kontakta oss på mejl: info@rito.se eller på tel. +46 (0) 91-350 33 33.

För att vi ska kunna hjälpa dig måste vi få veta om du har fått en annan vara i stället, eller om det finns några tecken på skador på paketet. Om så är fallet vill vi väldigt gärna ha en bild på detta. Så snart vi hör ifrån dig, hittar vi tillsammans en lösning på problemet.

Svar: Alla mönster, som finns med i våra garnpaket, är gratis och av den anledningen har vi dem inte i fysisk form. Därför finns det heller inga fysiska mönster med i leveransen.

I stället hittar du mönstren, som är helt gratis att ladda ned och använda, på vår hemsida.

Det varierar om personer föredrar att ha mönstret på mobilen/surfplattan/datorn eller i fysisk form. Mönstret kan du ladda ned (och eventuellt skriva ut) i vår webbutik om du föredrar att ha det i fysisk form.

Om du beställer ett garnpaket som innehåller garn och mönster, så betalar du bara för garnet.

Leverans

Svar: När din beställning är mottagen får du ett ordernummer till den mejladress som du har angivit in din order. Vi har 2–5 arbetsdagars leveranstid, vilket innebär att du bör få din beställning inom 2–5 arbetsdagar efter att ordern har gått igenom.

DHL och Bring levererar paket till sina utlämningsställen på vardagar men inte på helgdagar eller helger.

Om du beställer före kl. 19.00 en vardag, skickas vanligtvis ditt paket samma dag.

Svar: Om din beställning inte har dykt upp eller om den verkar ha blivit försenad, ska omgående kontakta vår kundtjänst på info@rito.se eller på tel. + 46 (0) 91-350 33 33. Vi kommer direkt kontakta leverantören och efterlysa försändelsen.

Distributören har 10 dagar på sig att undersöka vart paketet har tagit vägen, men vi hittar oftast en lösning tidigare än så.

Om vi konstaterar att ditt paket har kommit bort eller har blivit skadat, är det helt upp till dig att välja den av våra lösningar som du önskar.

Vi kan antingen skicka en ny beställning eller skicka ett presentkort på beställningens/varans belopp, så att du kan beställa samma vara/varor igen eller något liknande.

Svar: Om ditt paket olyckligt nog har blivit skadat under leveransen, ska vi naturligtvis hitta en lösning på det.

Du ska ta ett foto av emballaget, där det tydligt går att se att paketet är skadat, och skicka bilden till vår mejl info@rito.se.

Därefter kommer våra kundtjänstmedarbetare att hjälpa dig vidare, så att ni kan hitta en bra lösning.

Betalning

Svar: Är du så lyckligt lottad att du har fått ett presentkort eller en rabattkod till vår hemsida, kan du läsa hur du löser in det här nedanför.

Presentkortet / rabattkosten lägger du till i varukorgen innan du går vidare till kassan. Du lägger till presentkortet / rabattkoden i det orange fältet där det står ”Har du ett presentkort eller en rabattkod?”

När du har klickat på ”Lös in” på den gröna knappen, kommer du se att beloppet är avdraget från din beställning. Om du har lagt till en rabattkod till en gratis vara, kommer du se att gratisprodukten är tillagd i varukorgen.

Svar: Tyvärr går det inte att lösa in flera presentkort / rabattkoder på en och samma beställning.

Har du flera presentkort / rabattkoder som du önskar använda på samma beställning? Då ska du kontakta vår kundtjänst, så förklarar vi vad vi kan gör för att det ska gå att göra.

Vi går att nå på tel. +46 (0) 91-350 33 33 eller på mejl: info@rito.se.

Svar: Hos oss har du möjlighet att betala med kreditkort eller Klarna.

Svar: Vi drar pengarna från ditt konto när din beställning har skickats från vårt lager. När din order är skickad får du ett mejl från oss med ett spårningsnummer. På så sätt kan du spåra och följa var ditt paket befinner sig.

Har du valt kredit dras pengarna först när krediten har löpt ut. Det är inte möjligt att upphäva krediten när beställningen är skickad.

Har du ett kontokort och ser att pengarna är reserverade på ditt konto innan beställningen har kommit, beror det på att villkoren för ett kontokort är sådana. Oavsett vad du handlar kommer din bank att reservera beloppet samtidigt som du bekräftar din beställning. Banken reserverar pengarna, men för tillbaka dem till ditt konto om du gör en retur eller liknande. Det är inte några pengar som vi har eller bestämmer över.

Din bank kan reservera beloppet i upp till 30 dagar. Vi bekräftar gärna för dem, om du kan få dem att skicka ett mejl till oss, att vi aldrig kommer ta ut dessa pengar. I vissa fall kan det få banken att betala ut beloppet snabbare.

Returer

Svar: På Rito.se har vi 365 dagars ångerrätt. Det innebär att du har ett helt år på dig att returnera de varor som du har köpt av oss om du ångrar dig. Varan/varorna ska skickas direkt till oss på adressen nedan:

Rito.se

Genvägen 1

231 62 Trelleborg

Vi erbjuder ingen retursedel, så du bestämmer själv vilket transportföretag du vill använda för returleveransen. Det är viktigt att paketet levereras direkt till vår adress och inte till ett utlämningsställe, för då har vi ingen möjlighet att få paketet levererat.

Det är också viktigt att du bifogar ditt ordernummer i paketet, så vi vet vilket konto pengarna ska återbetalas till.

Så snart vi har behandlat din retur får du en bekräftelse på det via mejl. Det kan ta upp till sju (7) vardagar innan du ser pengarna på ditt bankkonto.

Svar: Tyvärr är det inte möjligt att byta en returvara mot en annan eftersom vår returavdelning och varulager är två skilda enheter.

Vi återbetalar alltid pengarna för en returvara, och vi betalar ut pengarna till samma konto som de drogs från vid beställningen.

Svar: Vi erbjuder inte någon retursedel, så du väljer själv vilket transportföretag du skickar returpaketet med. Det är dock viktigt att du skickar paketet direkt till vår returadress:

Rito.se

Genvägen 1

231 62 Trelleborg

KOM IHÅG att skicka med ditt ordernummer i paketet, så vi vet vem vi ska göra återbetalningen till.

Svar: Ditt paket ska skickas i retur direkt till vår adress:

Rito.se

Genvägen 1

231 62 Trelleborg

Dessutom måste du skicka med ditt ordernummer i paketet, så vi vet vem pengarna ska återbetalas till.

Så snart vi har behandlat din retur får du en bekräftelse via mejl. Det kan ta upp till sju (7) arbetsdagar innan du ser pengarna på ditt bankkonto.

Svar: Nej, tyvärr kan du inte lämna paktet fysiskt på vår returadress.

Svar: Så fort vi har tagit emot och registrerat din retur får du ett bekräftelsemejl. Det kan ta upp till sju (7) bankdagar innan pengarna syns på ditt konto.

Svar: Ja, det kan du. Du ska bara se till att lägga med en lapp där det står vilka varor som hör till vilken order

Garnkvaliteter

Svar: Vi hjälper dig mer än gärna att hitta ett garnalternativ. Allt vi behöver veta för att kunna hjälpa dig är:

  • Vilket mönster är det du ska följa?
  • Vilken garnkvalitet vill du hitta ett alternativ till?
  • Vad är det för stickfasthet, storlek på stickor och löpmeter på det ursprungliga garnet?
  • Vilket material önskar du på det alternativa garnet?

Du kan kontakta oss genom att skicka ett mejl på info@rito.se, så hjälper vi gärna till med att hitta en annan garnkvalitet.

Svar: För att kunna hjälpa dig med att beräkna hur mycket garn du behöver, måste vi få följande information:

  • Vilket mönster ska du använda?
  • Vilket garn ska du använda?
  • Vilket material vill du ha i ett alternativt garn?

Du kan kontakta oss genom att skicka ett mejl till info@rito.se, och så lovar vi att göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Övrigt

Svar: Om du inte längre vill ha vårt nyhetsbrev kan du självklart avsluta prenumerationen genom att klicka på ’Unsubscribe’ längst ner i nyhetsbrevet.

Om du vill ha hjälp med att avsluta prenumerationen på vårt nyhetsbrev, står vår kundtjänst självklart till förfogande både via mejl info@rito.se och tel. + 46 (0) 91-350 33 33.

OBS: Om du handlar hos oss efter att du har avanmält nyhetsbrevet, ska du kontrollera om du har kryssat i rutan som anger att du vill ha nyhetsbrevet. Om du har gjort det kommer du återigen att få nyhetsbrevet. Det går alltid att avsluta prenumerationen på våra nyhetsbrev.

Svar: Vi tycker alltid att det är spännande med ett nytt samarbete. Om du är intresserad av ett potentiellt samarbete med oss, ber vi dig att skicka ett mejl till sponsor@rito.dk

Du får väldigt gärna besvara följande frågor och skicka med dem i ditt första mejl:

Blogg/Instagram:

  • Hur många och vilka sociala medier är du med på?
  • Skicka gärna namn eller länkar till din(a) profil(er)
  • Antal följare?
  • Vilken är din målgrupp?
  • Vilka är dina förväntningar på en samarbetspartner?
  • Utvecklar du guider/mönster till stickning eller virkning?

Arrangemang:

  • Vilket arrangemang handlar det om?
  • Hur många deltagare förväntas komma till arrangemanget?
  • Vilken är den primära målgruppen till arrangemanget?
  • Hur syns vi som sponsorer till arrangemanget?
  • Finns det en tillhörande hemsida där vi blir omnämnda?

Organisationer, föreningar eller välgörande ändamål:

  • Vilket är organisationens ändamål/hjärtesak?
  • Har organisationen en hemsida och/eller sociala medier? Vi vill gärna ha länkar till de här sidorna.
  • Vilka är era förväntningar på en samarbetspartner?

För alla typer av förfrågningar är det nödvändigt för oss att veta vilka specifika varor du/ ni är intresserade av. För att det ska bli så specificerat som möjligt, så vänligen skicka oss en länk till varan eller kategorin som du/ni är intresserade av.

Sponsoravdelningen strävar efter att svara så fort som möjligt, men då det periodvis är mycket att göra, kan det ta ett par veckor innan vi hinner svara på ditt mejl.

Svar: Du kan tyvärr inte göra en beställning via mejl eller telefon.

Vi står självklart redo att hjälpa dig på tel. +46 (0) 91-350 33 33 eller på mejl info@rito.se, om du behöver hjälp med en produkt eller hjälp med att göra en beställning.

Svar: Om du vill ha garn från ett särskilt färgbad hjälper vi dig naturligtvis med att undersöka om vi har det önskade färgbadet på lager.

Vi kan hjälpa dig på följande sätt:

Lägg till den färg och de antal nystan du vill köpa i varukorgen på hemsidan.

Under dina leveransuppgifter hittar du ett kommentarsfält.

I kommentarsfältet skriver du vilket färgbad du önskar. Har du flera färger som du vill ska komma från samma färgbad, så skriver du alla dessa i kommentarsfältet.

Lägga gärna till i kommentaren hur du vill göra om vi inte har det önskade färgbadet på lager. Vill du fortfarande ha garnet eller ska vi annullera varorna/beställningen?

Exempelvis: ”Jag skulle vilja ha färgbad 3423 till färg 12. Jag vill ha garnet oavsett om garnet finns i färgbadet eller inte”.

Ditt önskemål skickas vidare till vårt lager som tar reda på om vi har garn i det önskade färgbadet i lager.

Svar: Ja. Det går bra att beställa en vara som inte finns i lager just nu.

Om det är mindre än 30 dagar till dess att varan återigen förväntas vara i lager, kan du lägga till den i din varukorg.

Är det däremot mer än 30 dagar till dess att varan förväntas vara i lager igen, kan du inte lägga till den i varukorgen. Det förväntade ankomstdatumet står i varans produktbeskrivning på hemsidan. På samma ställe kan du se om det går att lägga till varan i varukorgen eller inte. Se exemplet på bilden nedan.

Du kan som sagt beställa en vara som inte finns i lager tillsammans med andra tillgängliga varor. Vi skickar hela din order på en gång när alla produkterna finns i lager.

Svar: Om du vill har mer information om en produkt än det som finns på hemsidan, så är du varmt välkommen att kontakta oss på mejl info@rito.se eller på tel. + 46 (0) 91-350 33 33, så återkommer vi till dig så fort som möjligt.

Version: v7.c571.s3.l4