Vanliga frÄgor

PÄ den hÀr sidan hittar du svaren pÄ de vanligaste frÄgorna som vÄra kunder stÀller. Det inkluderar bland annat bestÀllning, betalning, leverans, returer, garnkvaliteter och andra frÄgor om vÄra produkter. Om du inte hittar svaret pÄ just din frÄga, Àr du vÀlkommen att kontakta vÄr kundservice pÄ telefon +46 (0)91-350 33 33 eller via mejl info@rito.se.

BestÀllning

Svar: Om du inte hittar din orderbekrÀftelse kan du fÄ hjÀlp genom att klicka

Svar: Vi kan tyvÀrr inte lÀgga till nÄgra varor i din bestÀllning dÄ vi, av sÀkerhetsskÀl, inte kan Àndra till ett högre belopp Àn det du godkÀnde nÀr du gjorde bestÀllningen. SÄ lÀnge din bestÀllning inte har skickats frÄn vÄrt lager kan du annullera din bestÀllning. Om du vill gör det rekommenderar vi att du kontaktar vÄr kundtjÀnst pÄ +46 (0) 91-350 33 33

Svar: TyvÀrr har vi inte möjlighet att slÄ ihop tvÄ eller flera bestÀllningar.

Det beror pÄ att det automatiskt genereras en fraktetikett nÀr du gör din bestÀllning. Om paketet innehÄller mer Àn vad som stÄr angivet pÄ fraktetiketten kommer transportleverantören anse att det Àr fusk med leveranskostnaden.

Om din första bestÀllning inte har skickats frÄn vÄrt lager, och du bara vill ha en bestÀllning, kan du kontakta vÄr kundtjÀnst pÄ +46 (0) 91-350 33 33, sÄ undersöker de om de kan möta ditt önskemÄl sÄ fort det Àr möjligt.

Svar: Vi Àr mycket ledsna över att du har fÄtt en defekt vara. SÄ ska det naturligtvis inte vara. Naturligtvis vill vi lösa problemet Ät dig, sÄ att du kan fÄ en vara som Àr intakt.

Vi vill be dig att kontakta vÄr kundtjÀnst pÄ mejl: info@rito.se. I mejlet vill vi att du anger ditt ordernummer och en bild pÄ den skadade produkten. Tillsammans hittar vi en lösning pÄ problemet.

Som utgÄngspunkt ska skadade varor returneras till oss om vi inte meddelar dig att du kan behÄlla produkterna eller kasta dem.

Svar: Vi ber tusen gÄnger om ursÀkt för att vi har skickat fel vara.

Vi ville sÄ gÀrna skicka din bestÀllning sÄ fort som möjligt, men det gick dessvÀrre lite vÀl snabbt.

Vi vill hitta en lösning tillsammans med dig, sÄ att vi kan skicka varan som du saknar.

Vi ber dig bara att skicka ett mejl till oss pÄ info@rito.se.

I mejlet anger du ditt ordernummer och beskriver vilken vara som var fel i din bestÀllning. Dessutom vill vi gÀrna ha ett foto pÄ fram och baksidan av den felskickade varan, sÄ löser vi resten.

Som utgÄngspunkt ska felskickade varor returneras till oss om vi inte meddelar dig att du kan behÄlla produkterna eller kasta dem.

Svar: Vi ber hemskt mycket om ursÀkt om det saknas en vara i din bestÀllning. Vi vill naturligtvis hitta en lösning pÄ problemet.

VÀnligen kontakta oss pÄ mejl: info@rito.se eller pÄ tel. +46 (0) 91-350 33 33.

För att vi ska kunna hjÀlpa dig mÄste vi fÄ veta om du har fÄtt en annan vara i stÀllet, eller om det finns nÄgra tecken pÄ skador pÄ paketet. Om sÄ Àr fallet vill vi vÀldigt gÀrna ha en bild pÄ detta. SÄ snart vi hör ifrÄn dig, hittar vi tillsammans en lösning pÄ problemet.

Svar: Alla mönster, som finns med i vÄra garnpaket, Àr gratis och av den anledningen har vi dem inte i fysisk form. DÀrför finns det heller inga fysiska mönster med i leveransen.

I stÀllet hittar du mönstren, som Àr helt gratis att ladda ned och anvÀnda, pÄ vÄr hemsida.

Det varierar om personer föredrar att ha mönstret pÄ mobilen/surfplattan/datorn eller i fysisk form. Mönstret kan du ladda ned (och eventuellt skriva ut) i vÄr webbutik om du föredrar att ha det i fysisk form.

Om du bestÀller ett garnpaket som innehÄller garn och mönster, sÄ betalar du bara för garnet.

Leverans

Svar: NĂ€r din bestĂ€llning Ă€r mottagen fĂ„r du ett ordernummer till den mejladress som du har angivit in din order. Vi har 2–5 arbetsdagars leveranstid, vilket innebĂ€r att du bör fĂ„ din bestĂ€llning inom 2–5 arbetsdagar efter att ordern har gĂ„tt igenom.

DHL och Bring levererar paket till sina utlÀmningsstÀllen pÄ vardagar men inte pÄ helgdagar eller helger.

Om du bestÀller före kl. 19.00 en vardag, skickas vanligtvis ditt paket samma dag.

Svar: Om din bestÀllning inte har dykt upp eller om den verkar ha blivit försenad, ska omgÄende kontakta vÄr kundtjÀnst pÄ info@rito.se eller pÄ tel. + 46 (0) 91-350 33 33. Vi kommer direkt kontakta leverantören och efterlysa försÀndelsen.

Distributören har 10 dagar pÄ sig att undersöka vart paketet har tagit vÀgen, men vi hittar oftast en lösning tidigare Àn sÄ.

Om vi konstaterar att ditt paket har kommit bort eller har blivit skadat, Àr det helt upp till dig att vÀlja den av vÄra lösningar som du önskar.

Vi kan antingen skicka en ny bestÀllning eller skicka ett presentkort pÄ bestÀllningens/varans belopp, sÄ att du kan bestÀlla samma vara/varor igen eller nÄgot liknande.

Svar: Om ditt paket olyckligt nog har blivit skadat under leveransen, ska vi naturligtvis hitta en lösning pÄ det.

Du ska ta ett foto av emballaget, dÀr det tydligt gÄr att se att paketet Àr skadat, och skicka bilden till vÄr mejl info@rito.se.

DÀrefter kommer vÄra kundtjÀnstmedarbetare att hjÀlpa dig vidare, sÄ att ni kan hitta en bra lösning.

Betalning

Svar: Är du sĂ„ lyckligt lottad att du har fĂ„tt ett presentkort eller en rabattkod till vĂ„r hemsida, kan du lĂ€sa hur du löser in det hĂ€r nedanför.

Presentkortet / rabattkosten lĂ€gger du till i varukorgen innan du gĂ„r vidare till kassan. Du lĂ€gger till presentkortet / rabattkoden i det orange fĂ€ltet dĂ€r det stĂ„r ”Har du ett presentkort eller en rabattkod?”

NĂ€r du har klickat pĂ„ ”Lös in” pĂ„ den gröna knappen, kommer du se att beloppet Ă€r avdraget frĂ„n din bestĂ€llning. Om du har lagt till en rabattkod till en gratis vara, kommer du se att gratisprodukten Ă€r tillagd i varukorgen.

Svar: TyvÀrr gÄr det inte att lösa in flera presentkort / rabattkoder pÄ en och samma bestÀllning.

Har du flera presentkort / rabattkoder som du önskar anvÀnda pÄ samma bestÀllning? DÄ ska du kontakta vÄr kundtjÀnst, sÄ förklarar vi vad vi kan gör för att det ska gÄ att göra.

Vi gÄr att nÄ pÄ tel. +46 (0) 91-350 33 33 eller pÄ mejl: info@rito.se.

Svar: Hos oss har du möjlighet att betala med kreditkort eller Klarna.

Svar: Vi drar pengarna frÄn ditt konto nÀr din bestÀllning har skickats frÄn vÄrt lager. NÀr din order Àr skickad fÄr du ett mejl frÄn oss med ett spÄrningsnummer. PÄ sÄ sÀtt kan du spÄra och följa var ditt paket befinner sig.

Har du valt kredit dras pengarna först nÀr krediten har löpt ut. Det Àr inte möjligt att upphÀva krediten nÀr bestÀllningen Àr skickad.

Har du ett kontokort och ser att pengarna Àr reserverade pÄ ditt konto innan bestÀllningen har kommit, beror det pÄ att villkoren för ett kontokort Àr sÄdana. Oavsett vad du handlar kommer din bank att reservera beloppet samtidigt som du bekrÀftar din bestÀllning. Banken reserverar pengarna, men för tillbaka dem till ditt konto om du gör en retur eller liknande. Det Àr inte nÄgra pengar som vi har eller bestÀmmer över.

Din bank kan reservera beloppet i upp till 30 dagar. Vi bekrÀftar gÀrna för dem, om du kan fÄ dem att skicka ett mejl till oss, att vi aldrig kommer ta ut dessa pengar. I vissa fall kan det fÄ banken att betala ut beloppet snabbare.

Returer

Svar: PÄ Rito.se har vi 365 dagars ÄngerrÀtt. Det innebÀr att du har ett helt Är pÄ dig att returnera de varor som du har köpt av oss om du Ängrar dig. Varan/varorna ska skickas direkt till oss pÄ adressen nedan:

Rito.se

GenvÀgen 1

231 62 Trelleborg

Vi erbjuder ingen retursedel, sÄ du bestÀmmer sjÀlv vilket transportföretag du vill anvÀnda för returleveransen. Det Àr viktigt att paketet levereras direkt till vÄr adress och inte till ett utlÀmningsstÀlle, för dÄ har vi ingen möjlighet att fÄ paketet levererat.

Det Àr ocksÄ viktigt att du bifogar ditt ordernummer i paketet, sÄ vi vet vilket konto pengarna ska Äterbetalas till.

SÄ snart vi har behandlat din retur fÄr du en bekrÀftelse pÄ det via mejl. Det kan ta upp till sju (7) vardagar innan du ser pengarna pÄ ditt bankkonto.

Svar: TyvÀrr Àr det inte möjligt att byta en returvara mot en annan eftersom vÄr returavdelning och varulager Àr tvÄ skilda enheter.

Vi Äterbetalar alltid pengarna för en returvara, och vi betalar ut pengarna till samma konto som de drogs frÄn vid bestÀllningen.

Svar: Vi erbjuder inte nÄgon retursedel, sÄ du vÀljer sjÀlv vilket transportföretag du skickar returpaketet med. Det Àr dock viktigt att du skickar paketet direkt till vÄr returadress:

Rito.se

GenvÀgen 1

231 62 Trelleborg

KOM IHÅG att skicka med ditt ordernummer i paketet, sĂ„ vi vet vem vi ska göra Ă„terbetalningen till.

Svar: Ditt paket ska skickas i retur direkt till vÄr adress:

Rito.se

GenvÀgen 1

231 62 Trelleborg

Dessutom mÄste du skicka med ditt ordernummer i paketet, sÄ vi vet vem pengarna ska Äterbetalas till.

SÄ snart vi har behandlat din retur fÄr du en bekrÀftelse via mejl. Det kan ta upp till sju (7) arbetsdagar innan du ser pengarna pÄ ditt bankkonto.

Svar: Nej, tyvÀrr kan du inte lÀmna paktet fysiskt pÄ vÄr returadress.

Svar: SÄ fort vi har tagit emot och registrerat din retur fÄr du ett bekrÀftelsemejl. Det kan ta upp till sju (7) bankdagar innan pengarna syns pÄ ditt konto.

Garnkvaliteter

Svar: Vi hjÀlper dig mer Àn gÀrna att hitta ett garnalternativ. Allt vi behöver veta för att kunna hjÀlpa dig Àr:

  • Vilket mönster Ă€r det du ska följa?
  • Vilken garnkvalitet vill du hitta ett alternativ till?
  • Vad Ă€r det för stickfasthet, storlek pĂ„ stickor och löpmeter pĂ„ det ursprungliga garnet?
  • Vilket material önskar du pĂ„ det alternativa garnet?

Du kan kontakta oss genom att skicka ett mejl pÄ info@rito.se, sÄ hjÀlper vi gÀrna till med att hitta en annan garnkvalitet.

Svar: För att kunna hjÀlpa dig med att berÀkna hur mycket garn du behöver, mÄste vi fÄ följande information:

  • Vilket mönster ska du anvĂ€nda?
  • Vilket garn ska du anvĂ€nda?
  • Vilket material vill du ha i ett alternativt garn?

Du kan kontakta oss genom att skicka ett mejl till info@rito.se, och sÄ lovar vi att göra vÄrt bÀsta för att hjÀlpa dig.

Övrigt

Svar: Om du inte lĂ€ngre vill ha vĂ„rt nyhetsbrev kan du sjĂ€lvklart avsluta prenumerationen genom att klicka pĂ„ ’Unsubscribe’ lĂ€ngst ner i nyhetsbrevet.

Om du vill ha hjÀlp med att avsluta prenumerationen pÄ vÄrt nyhetsbrev, stÄr vÄr kundtjÀnst sjÀlvklart till förfogande bÄde via mejl info@rito.se och tel. + 46 (0) 91-350 33 33.

OBS: Om du handlar hos oss efter att du har avanmÀlt nyhetsbrevet, ska du kontrollera om du har kryssat i rutan som anger att du vill ha nyhetsbrevet. Om du har gjort det kommer du Äterigen att fÄ nyhetsbrevet. Det gÄr alltid att avsluta prenumerationen pÄ vÄra nyhetsbrev.

Svar: Vi tycker alltid att det Àr spÀnnande med ett nytt samarbete. Om du Àr intresserad av ett potentiellt samarbete med oss, ber vi dig att skicka ett mejl till sponsor@rito.dk

Du fÄr vÀldigt gÀrna besvara följande frÄgor och skicka med dem i ditt första mejl:

Blogg/Instagram:

  • Hur mĂ„nga och vilka sociala medier Ă€r du med pĂ„?
  • Skicka gĂ€rna namn eller lĂ€nkar till din(a) profil(er)
  • Antal följare?
  • Vilken Ă€r din mĂ„lgrupp?
  • Vilka Ă€r dina förvĂ€ntningar pĂ„ en samarbetspartner?
  • Utvecklar du guider/mönster till stickning eller virkning?

Arrangemang:

  • Vilket arrangemang handlar det om?
  • Hur mĂ„nga deltagare förvĂ€ntas komma till arrangemanget?
  • Vilken Ă€r den primĂ€ra mĂ„lgruppen till arrangemanget?
  • Hur syns vi som sponsorer till arrangemanget?
  • Finns det en tillhörande hemsida dĂ€r vi blir omnĂ€mnda?

Organisationer, föreningar eller vÀlgörande ÀndamÄl:

  • Vilket Ă€r organisationens Ă€ndamĂ„l/hjĂ€rtesak?
  • Har organisationen en hemsida och/eller sociala medier? Vi vill gĂ€rna ha lĂ€nkar till de hĂ€r sidorna.
  • Vilka Ă€r era förvĂ€ntningar pĂ„ en samarbetspartner?

För alla typer av förfrÄgningar Àr det nödvÀndigt för oss att veta vilka specifika varor du/ ni Àr intresserade av. För att det ska bli sÄ specificerat som möjligt, sÄ vÀnligen skicka oss en lÀnk till varan eller kategorin som du/ni Àr intresserade av.

Sponsoravdelningen strÀvar efter att svara sÄ fort som möjligt, men dÄ det periodvis Àr mycket att göra, kan det ta ett par veckor innan vi hinner svara pÄ ditt mejl.

Svar: Du kan tyvÀrr inte göra en bestÀllning via mejl eller telefon.

Vi stÄr sjÀlvklart redo att hjÀlpa dig pÄ tel. +46 (0) 91-350 33 33 eller pÄ mejl info@rito.se, om du behöver hjÀlp med en produkt eller hjÀlp med att göra en bestÀllning.

Svar: Om du vill ha garn frÄn ett sÀrskilt fÀrgbad hjÀlper vi dig naturligtvis med att undersöka om vi har det önskade fÀrgbadet pÄ lager.

Vi kan hjÀlpa dig pÄ följande sÀtt:

LÀgg till den fÀrg och de antal nystan du vill köpa i varukorgen pÄ hemsidan.

Under dina leveransuppgifter hittar du ett kommentarsfÀlt.

I kommentarsfÀltet skriver du vilket fÀrgbad du önskar. Har du flera fÀrger som du vill ska komma frÄn samma fÀrgbad, sÄ skriver du alla dessa i kommentarsfÀltet.

LÀgga gÀrna till i kommentaren hur du vill göra om vi inte har det önskade fÀrgbadet pÄ lager. Vill du fortfarande ha garnet eller ska vi annullera varorna/bestÀllningen?

Exempelvis: ”Jag skulle vilja ha fĂ€rgbad 3423 till fĂ€rg 12. Jag vill ha garnet oavsett om garnet finns i fĂ€rgbadet eller inte”.

Ditt önskemÄl skickas vidare till vÄrt lager som tar reda pÄ om vi har garn i det önskade fÀrgbadet i lager.

Svar: Ja. Det gÄr bra att bestÀlla en vara som inte finns i lager just nu.

Om det Àr mindre Àn 30 dagar till dess att varan Äterigen förvÀntas vara i lager, kan du lÀgga till den i din varukorg.

Är det dĂ€remot mer Ă€n 30 dagar till dess att varan förvĂ€ntas vara i lager igen, kan du inte lĂ€gga till den i varukorgen. Det förvĂ€ntade ankomstdatumet stĂ„r i varans produktbeskrivning pĂ„ hemsidan. PĂ„ samma stĂ€lle kan du se om det gĂ„r att lĂ€gga till varan i varukorgen eller inte. Se exemplet pĂ„ bilden nedan.

Du kan som sagt bestÀlla en vara som inte finns i lager tillsammans med andra tillgÀngliga varor. Vi skickar hela din order pÄ en gÄng nÀr alla produkterna finns i lager.

Svar: Om du vill har mer information om en produkt Àn det som finns pÄ hemsidan, sÄ Àr du varmt vÀlkommen att kontakta oss pÄ mejl info@rito.se eller pÄ tel. + 46 (0) 91-350 33 33, sÄ Äterkommer vi till dig sÄ fort som möjligt.

Version: v5.c571.s3.l4