Retur
PÄ Rito har vi infört en utökad returpolicy som ger dig obegrÀnsade möjligheter att returnera ditt köp.
OBS: Alla returer mÄste skickas via vÄr returportal online som du hittar hÀr:
WWW.RITO.SE/RETUR
Observera innan du skickar tillbaka:
- Kom alltid ihÄg att ange ditt bestÀllningsnummer.
- Returpaket som inte skickas via vÄr returportal kommer inte att accepteras.
- Som kund Àr du ansvarig för kostnaden för att returnera paketet.
- Produkter som luktar rök eller Àr skadade pÄ annat sÀtt accepteras inte för retur.
- Varorna mÄste vara oanvÀnda och i originalförpackningen. Om du vill byta till en annan vara mÄste du dock först returnera varan till oss, varefter vi Äterbetalar beloppet*. Det Àr dÄ möjligt att bestÀlla om produkten.
- Som privatperson har du alltid obegrÀnsad returrÀtt nÀr du handlar pÄ Rito.se, förutsatt att varan Àr 100 % ny, i oskadat skick och i obruten förpackning.
- Varor som returneras pÄ begÀran vÀgras. Vi pÄpekar ocksÄ att returpaket utan returadress inte kommer att hÀmtas. Du kan ocksÄ hÀva ditt köp genom att vÀgra ta emot leveransen.
- Det tar vanligtvis 10-14 arbetsdagar att behandla din retur.
*Om du returnerar bestÀllningar som Àr mer Àn 180 dagar gamla kan vi inte Äterbetala dina pengar, utan du fÄr en kreditnota.
Returnering av varor
Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp kan du anvÀnda din obegrÀnsade ÄngerrÀtt. Om villkoren Àr uppfyllda kan du sjÀlvklart returnera dina varor. Om du skickar en vara i retur dÀr returneringen inte beror pÄ ett fel som Rito ApS har begÄtt mÄste du sjÀlv stÄ för returfraktskostnaderna. Du kan fÄ varubeloppet i retur om den returnerade produkten uppfyller följande krav:
- Varan Àr intakt och oanvÀnd.
- Varan luktar inte av rök eller matos.
- Varan har inte utsatts för fukt eller liknande.
Vi informerar uttryckligen om att vi inte Äterbetalar pengar för anvÀnda eller skadade varor. Om du returnerar garnnystan Àr det ett krav att banderollen Àr intakt. Vi ber dig skicka varan ordentligt emballerad sÄ att den inte skadas nÀr den transporteras med posten. I returpaketet ska du skicka med ditt ordernummer.
Ă terbetalning
Vill du fÄ dina pengar Äterbetalda Àr grundprincipen att de betalas tillbaka till det betalkort som anvÀndes vid betalningen. Om det inte Àr möjligt kontaktar vi dig för att komma överens om en annan lösning.
Det tar som regel upp till 10-14 arbetsdagar att behandla din returnering.
Vid Äterbetalning fÄr du hela varubeloppet i retur. VÀljer du att returnera hela ordern kommer du Àven att fÄ den ursprungliga fraktkostnaden Äterbetald.
Om du inte tar emot varan tolkar vi det som att du vill ha en Ă„terbetalning.
Byte
Vill du byta varan till en annan vara ska du returnera den köpta varan, och lÀgga en ny order pÄ varan du vill köpa. Sedan kommer pengarna för den returnerade varan att Äterbetalas till ditt konto.
Reklamation
Om din vara Àr skadad eller defekt kan du kontakta oss för att reklamera den. Om sÄ Àr fallet ska du kontakta oss innan du returnerar varan. Om reklamationen godkÀnns Äterbetalar vi naturligtvis dina fraktkostnader. Dock informerar vi uttryckligen om att vi inte ersÀtter kostnader för emballage. Om det konstateras att varan har skadats till följd av onormalt slitage eller felaktig anvÀndning kommer dina fraktkostnader inte att Äterbetalas. Om du utnyttjar reklamationsrÀtten ber vi dig berÀtta vad som Àr problemet med varan. Vi har skrivit ett avsnitt om reklamation i vÄra handelsvillkor dÀr du kan lÀsa mer om villkor och förutsÀttningar.
Ă ngertid
Vi ger obegrÀnsad ÄngerrÀtt till privatpersoner.
Leverans mot postförskott, paket mot avhÀmtning och rekommenderade paket
- Varor som returneras till Rito ApS mot postförskott kommer inte att tas emot.
- Varor som returneras till Rito ApS mot avhÀmtning kommer inte att hÀmtas ut.
- Varor som skickas rekommenderat kommer att tas emot, men rekommendationsavgiften kommer inte att ersÀttas.
- Rito ApS ersÀtter normala fraktkostnader (inte rekommenderat, försÀkring eller motsvarande tillÀggstjÀnster).
FörsÀndelsekostnader vid returnering
Grundprincipen Àr att fraktkostnaderna vid varureturnering betalas av kunden. Rito ApS kommer att ersÀtta kostnaderna endast om returneringen beror pÄ ett fel som har orsakats av Rito ApS.