Retur

På Rito har vi infört en utökad returpolicy som ger dig obegränsade möjligheter att returnera ditt köp.

OBS: Alla returer måste skickas via vår returportal online som du hittar här:

WWW.RITO.SE/RETUR


Observera innan du skickar tillbaka:

  • Kom alltid ihåg att ange ditt beställningsnummer.
  • Returformuläret måste fyllas i och skickas med beställningen - du hittar returformuläret här.
  • Returpaket som inte skickas via vår returportal kommer inte att accepteras.
  • Som kund är du ansvarig för kostnaden för att returnera paketet.
  • Produkter som luktar rök eller är skadade på annat sätt accepteras inte för retur.
  • Varorna måste vara oanvända och i originalförpackningen. Om du vill byta till en annan vara måste du dock först returnera varan till oss, varefter vi återbetalar beloppet*. Det är då möjligt att beställa om produkten.
  • Som privatperson har du alltid obegränsad returrätt när du handlar på Rito.se, förutsatt att varan är 100 % ny, i oskadat skick och i obruten förpackning.
  • Varor som returneras på begäran vägras. Vi påpekar också att returpaket utan returadress inte kommer att hämtas. Du kan också häva ditt köp genom att vägra ta emot leveransen.
  • Det tar vanligtvis 10-14 arbetsdagar att behandla din retur.

*Om du returnerar beställningar som är mer än 180 dagar gamla kan vi inte återbetala dina pengar, utan du får en kreditnota.

Returnering av varor

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp kan du använda din obegränsade ångerrätt. Om villkoren är uppfyllda kan du självklart returnera dina varor. Om du skickar en vara i retur där returneringen inte beror på ett fel som Rito ApS har begått måste du själv stå för returfraktskostnaderna. Du kan få varubeloppet i retur om den returnerade produkten uppfyller följande krav:

  • Varan är intakt och oanvänd.
  • Varan luktar inte av rök eller matos.
  • Varan har inte utsatts för fukt eller liknande.

Vi informerar uttryckligen om att vi inte återbetalar pengar för använda eller skadade varor. Om du returnerar garnnystan är det ett krav att banderollen är intakt. Vi ber dig skicka varan ordentligt emballerad så att den inte skadas när den transporteras med posten. I returpaketet ska du skicka med din faktura.

Återbetalning

Vill du få dina pengar återbetalda är grundprincipen att de betalas tillbaka till det betalkort som användes vid betalningen. Om det inte är möjligt kontaktar vi dig för att komma överens om en annan lösning.

Det tar som regel upp till 10-14 arbetsdagar att behandla din returnering.

Vid återbetalning får du hela varubeloppet i retur. Väljer du att returnera hela ordern kommer du även att få den ursprungliga fraktkostnaden återbetald. 

Om du inte tar emot varan tolkar vi det som att du vill ha en återbetalning.

Byte

Vill du byta varan till en annan vara ska du returnera den köpta varan, och lägga en ny order på varan du vill köpa. Sedan kommer pengarna för den returnerade varan att återbetalas till ditt konto.

Reklamation

Om din vara är skadad eller defekt kan du kontakta oss för att reklamera den. Om så är fallet ska du kontakta oss innan du returnerar varan. Om reklamationen godkänns återbetalar vi naturligtvis dina fraktkostnader. Dock informerar vi uttryckligen om att vi inte ersätter kostnader för emballage. Om det konstateras att varan har skadats till följd av onormalt slitage eller felaktig användning kommer dina fraktkostnader inte att återbetalas. Om du utnyttjar reklamationsrätten ber vi dig berätta vad som är problemet med varan. Vi har skrivit ett avsnitt om reklamation i våra handelsvillkor där du kan läsa mer om villkor och förutsättningar.

Ångertid

Vi ger obegränsad ångerrätt till privatpersoner.

Leverans mot postförskott, paket mot avhämtning och rekommenderade paket

  • Varor som returneras till Rito ApS mot postförskott kommer inte att tas emot.
  • Varor som returneras till Rito ApS mot avhämtning kommer inte att hämtas ut.
  • Varor som skickas rekommenderat kommer att tas emot, men rekommendationsavgiften kommer inte att ersättas.
  • Rito ApS ersätter normala fraktkostnader (inte rekommenderat, försäkring eller motsvarande tilläggstjänster).

Försändelsekostnader vid returnering

Grundprincipen är att fraktkostnaderna vid varureturnering betalas av kunden. Rito ApS kommer att ersätta kostnaderna endast om returneringen beror på ett fel som har orsakats av Rito ApS.

 
Version: v6.c71.s3.l4