Handelsvillkor

Följande försÀljnings- och leveransvillkor gÀller vid köp av varor frÄn rito.se.

https://rito.se Ă€gs av Rito ApS

Organisationsnummer: 502080-1956

Telefonnummer: + 46 (0)91 350 33 33
E-post: info@rito.se

Alla avtal ingÄs pÄ svenska.

ÅngerrĂ€tten gĂ€ller privatpersoner som handlar via rito.se. ÅngerrĂ€tten gĂ€ller inte företag eller offentliga verksamheter, institutioner och liknande.

Betalning

Vi accepterar betalning med Visa, Visa Elektron, MasterCard och Maestro.

Vid köp reserveras pengarna pÄ kundens konto. Vi drar beloppet först nÀr ordern har skickats.

PÄ Rito.se kan det Àven betalas med:

Klarna Faktura (+ 29 kr. per köp)

Vid ovanstÄende betalningsmetoder (Klarna Faktura) tas det en utgift för betalning pÄ Rito.se. Nedan Àr angivet sÀrskilda regler vid betalning med Klarna:

Klarna Faktura
NÀr du betalar med Klarna Faktura sker ditt köp tryggt och enkelt. Du behöver inte ange kortupplysningar och du betalar först efter du har mottagit dina varor.

Vad Àr Klarna Faktura?

  •          FĂ„ dina varor innan du betalar
  •          14 dagars betalningsfrist
  •          Du behöver inte ange kortupplysningar
  •          14 dagars Ă„ngerrĂ€tt i förhĂ„llande till gĂ€llande lovgivning
  •          Ladda ner dina fakturor frĂ„n Klarna.se
  •          Möjlighet för delbetalning

En avgift pÄ 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir lÀggs en pÄminnelseavgift pÄ 60,00 kr pÄ fakturan, samt morarÀntor pÄ 8,20%. Vid köpet företas en kreditprövning som i sÀrskilda tillfÀllen innebÀr att kreditupplysningar insamlas. Personupplysningar hanteras i överensstÀmmelse med gÀllande lovgivning. Klarna behandlar dina personupplysningar med syftet att utföra blanda annat kundanalyser, identifiering, kreditupplysning, marknadsföring och verksamhetsutveckling. I kundhantering anvÀnds ditt personnummer som kundnummer. Se Klarnas dataskyddspolitik för en nÀrmre beskrivning av hur Klarna hanterar personupplysningar.

Det uppkrĂ€vs enbart avgift vid anvĂ€ndning av Klarna Faktura. Andra betalningsformer Ă€r avgiftsfria. 

Priser

Köpet faktureras till det pris som stĂ„r angivet i nĂ€tbutiken pĂ„ bestĂ€llningsdagen. Priserna Ă€ndras löpande – ofta frĂ„n dag till dag.

Leverans

Om ordern lĂ€ggs före kl. 19:00 pĂ„ en vardag kommer den att skickas samma dag. Leveranstiden Ă€r normalt 2-5 arbetsdagar. Leveranstiden stĂ„r angiven vid den enskilda varan. Finns det minst 1 st. i lager visas leveranstiden 2-5 dagar. Om varan inte finns i lager i det önskade antalet kommer vi följande vardag att kontakta kunden och informera om den förvĂ€ntade leveranstiden.

Har det gjorts en bestÀllning pÄ en vara som inte finns i lager kommer kunden att informeras om det sÄ snart ordern behandlas. DÄ har kunden möjlighet att vÀlja en annan vara i samma prisklass, att vÀnta pÄ att varan kommer in i lager igen eller att hÀva köpet.

Alla priser anges i svenska kronor (SEK). Till priset kommer fraktkostnaden. Kunden vÀljer fraktsÀtt i slutet av bestÀllningsprocessen.

Vi levererar till hela Europa.

Kunden kommer att fÄ ett mejl frÄn Rito ApS nÀr varan har skickats frÄn lagret.

OBS! Vid leverans till lÀnder utanför EU: Vi skickar varor momsfritt till de lÀnder utanför EU som vi levererar till. Det betyder att kunder utanför EU kan komma att behöva betala lokal moms och tull. Det Àr kundens eget ansvar att kÀnna till sitt lands importlagar.

ObegrÀnsad ÄngerrÀtt

Om varan Ă€r 100 % som ny i originalförpackning och i oskadat skick kan du returnera inom obegrĂ€nsad dagar efter leverans. Vid returnering stĂ„r kunden sjĂ€lv för fraktkostnaderna. Skapa din returetikett hĂ€r.

Det tar som regel upp till 10 arbetsdagar att behandla din returnering.

Om vi bedömer att varan luktar av rök, matos eller mögel, Àr fuktig eller har skadats pÄ annat sÀtt kan vi inte ta den i retur. Om kunden i sÄ fall vill fÄ tillbaka varan ska kunden sjÀlv betala den nya fraktkostnaden.

ÅngerrĂ€tten pĂ„verkar inte kundens lagstadgade rĂ€tt att hĂ€va köpet. Se nedan.

RÀtt att hÀva köpet

Kunden har rÀtt att hÀva ett köp utan att ange orsak inom 14 dagar.

Tiden för att hÀva köpet löper ut 14 dagar efter dagen dÄ kunden eller en annan person (dock inte posten) fysiskt tar emot varan.

Om kunden har bestÀllt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna samtidigt löper fristen för att hÀva köpet frÄn nÀr kunden eller annan person (dock inte posten) fysiskt fÄr den sista varan.

Om fristen för att hÀva köpet löper ut pÄ helgdag, veckoslut, nationaldag, julafton eller nyÄrsafton förlÀngs fristen till följande vardag.

SÄ hÀr anvÀnder kunden sin rÀtt att hÀva köpet

Kunden hÀver köpet genom att informera oss om det per telefon pÄ nummer + 46 (0)91 350 33 33, via e-post pÄ info@rito.se eller brev som skickas till rito.se, Gyrovej 1*, 7800 Skive, Danmark. Kunden kan hÀva ett köp genom att inte ta emot paketförsÀndelsen. Kunden ska dock informera oss om att hen hÀver ett köp genom att inte ta emot försÀndelsen.

Kunden kan anvÀnda ett standardformulÀr för att hÀva köpet, men det Àr inte obligatoriskt. FormulÀret för att hÀva köpet finns hÀr: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=160666#Bil3

Kunder hÄller sig inom fristen för att hÀva köpet om hen skickar ett meddelande om att hen vill hÀva köpet innan tidsfristen för att hÀva köpet har löpt ut.

*Det er inte möjligt at skicka returpaket till detta address

Returnering av varor och omkostnader i samband med det

Utan onödig försening och senast 14 dagar efter att ha meddelat oss att hen vill hÀva köpet. Fristen hÄlls om kunden returnerar varorna innan de 14 dagarna har löpt ut.

Varor ska inte skickas mot postförskott eller avhÀmtning.

Kunden ska sjÀlv betala returfrakten för varan.

Återbetalning av pengar

Om kunden hÀver en hel order Äterbetalar vi hela orderbeloppet, inklusive de fraktkostnader som kunden betalade vid köpet. Om kunden hÀver en del av ordern kommer vi endast att Äterbetala varubeloppet för de returnerade varorna.

Om kunden har valt en leveransform som Àr dyrare Àn den billigaste leveransformen vi erbjuder fÄr kunden dock inte merkostnaden Äterbetald.

Vi Äterbetalar beloppet utan onödig fördröjning och under alla omstÀndigheter senast 14 dagar frÄn det datum dÄ vi tog emot kundens meddelande om att hÀva köpet. Vi kan dock hÄlla betalningen inne tills vi har fÄtt varorna i retur eller tills kunden har skickat dokumentation som visar att varorna har skickats i retur.

Vi genomför en sÄdan Äterbetalning med samma betalningsmedel som kunden anvÀnde vid den ursprungliga transaktionen, om inte kunden uttryckligen önskar nÄgot annat. Kunden behöver inte betala nÄgon form av avgift för Äterbetalningen.

Kontroll av vara och emballage

Kunden ansvarar för eventuell minskning av varans vÀrde till följd av annan hantering Àn som Àr nödvÀndig för att faststÀlla varans egenskaper och funktioner.

Kunden fÄr undersöka varan pÄ samma sÀtt som Àr tillÄtet i en butik, men varan fÄr inte börja anvÀndas. Om varan har anvÀnts pÄ ett sÀtt som inte Àr tillÄtet i en butik och vi dÀrmed inte kan sÀlja den igen kan kunden förvÀnta sig att vi drar av vÀrdeminskningen frÄn beloppet som ska Äterbetalas. Om varan inte lÀngre har nÄgot handelsvÀrde kommer inga pengar att Äterbetalas.

Var uppmÀrksam pÄ att garn och andra varor som luktar av matos, rök eller mögel normalt inte kan sÀljas igen och att varan dÀrför normalt inte har nÄgot handelsvÀrde.
Vi ber vÄra kunder att i möjligaste mÄn ÄterlÀmna varan i originalemballaget. Kunden bör Àven se till att varan Àr ordentligt förpackad nÀr den skickas i retur. Kunden bÀr risken för varorna tills vi mottar dem. DÀrför ska kunden behÄlla postkvittot samt ev. spÄrningsnummer.

Reklamation – om det Ă€r nĂ„got fel pĂ„ varan

Om kunden köper en vara som Àr defekt eller har brister gÀller köplagen.

Kunden kan reklamera brister eller defekter inom 36 mĂ„nader frĂ„n leveransen. Det kan göras antingen via e-post: info@rito.se, eller via telefon pĂ„ nummer + 46 (0)91 350 33 33

Ange sÄ detaljerat som möjligt vad felet Àr. Vi tar gÀrna emot bilder pÄ defekter och brister innan defekta varor returneras. Om reklamationen Àr berÀttigad och det finns dokumentation pÄ fraktkostnaderna kommer vi att Äterbetala beloppet för kundens rimliga fraktkostnader.

Kom ihÄg att varan alltid ska returneras i skyddande emballage. Spara postkvittot inkl. information om fraktkostnader samt ev. spÄrningsnummer.

Reklamationen ska göras inom rimlig tid efter att varan har tagits emot och kunden Àr dÀrför förpliktigad att undersöka varan snarast möjligt efter att ha tagit emot den.

KlagomÄl

Om vi inte kommer överens om hur en reklamation ska hanteras kan kunden lÀmna in ett klagomÄl till Center for KlagelÞsninger, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Danmark www.forbrug.dk

KlagomÄlet kan lÀmnas in genom att man fyller i ett formulÀr pÄ sidan minsag.forbrug.dk

Det gÄr Àven att anvÀnda EU-kommissionens onlineportal för klagomÄl för att lÀmna in ett klagomÄl. Den Àr relevant sÀrskilt för konsumenter som bor i ett annat EU-land. KlagomÄlet lÀmnas in hÀr: http://ec.europa.eu/odr. Om du lÀmnar in ett klagomÄl ska du ange vÄr e-postadress: info@rito.se.

Version: v11.c9.s3.l4