Vi skickar ! Beställ inom

Handelsvillkor

Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller vid köp av varor från rito.se.

https://rito.se ägs av Rito ApS

CVR-nummer (organisationsnummer): 25133803

Rito ApS
Gyrovej 1
7800 Skive
Danmark
Telefonnummer: + 46 (0)91 350 33 33
E-post: info@rito.se

Alla avtal ingås på svenska.

Ångerrätten gäller privatpersoner som handlar via rito.se. Ångerrätten gäller inte företag eller offentliga verksamheter, institutioner och liknande.

Betalning

Vi accepterar betalning med Visa, Visa Elektron, MasterCard och Maestro.

Vid köp reserveras pengarna på kundens konto. Vi drar beloppet först när ordern har skickats.

På Rito.se kan det även betalas med:

Klarna Faktura (+ 29 kr. per köp)

Vid ovanstående betalningsmetoder (Klarna Faktura) tas det en utgift för betalning på Rito.se. Nedan är angivet särskilda regler vid betalning med Klarna:

Klarna Faktura
När du betalar med Klarna Faktura sker ditt köp tryggt och enkelt. Du behöver inte ange kortupplysningar och du betalar först efter du har mottagit dina varor.

Vad är Klarna Faktura?

  •          Få dina varor innan du betalar
  •          14 dagars betalningsfrist
  •          Du behöver inte ange kortupplysningar
  •          14 dagars ångerrätt i förhållande till gällande lovgivning
  •          Ladda ner dina fakturor från Klarna.se
  •          Möjlighet för delbetalning

En avgift på 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir läggs en påminnelseavgift på 60,00 kr på fakturan, samt moraräntor på 8,20%. Vid köpet företas en kreditprövning som i särskilda tillfällen innebär att kreditupplysningar insamlas. Personupplysningar hanteras i överensstämmelse med gällande lovgivning. Klarna behandlar dina personupplysningar med syftet att utföra blanda annat kundanalyser, identifiering, kreditupplysning, marknadsföring och verksamhetsutveckling. I kundhantering används ditt personnummer som kundnummer. Se Klarnas dataskyddspolitik för en närmre beskrivning av hur Klarna hanterar personupplysningar.

Det uppkrävs enbart avgift vid användning av Klarna Faktura. Andra betalningsformer är avgiftsfria. 

Offentliga institutioner och verksamheter som står med i danska Nemhandelsregistret har möjlighet att handla med EAN-nummer. EAN-ordrar måste uppgå till minst 500 kr + fraktkostnader.

Om kunden väljer att få en order dellevererad drar vi hela orderbeloppet när den största delen av varorna har skickats.

Priser

Köpet faktureras till det pris som står angivet i nätbutiken på beställningsdagen. Priserna ändras löpande – ofta från dag till dag.

Leverans

Om ordern läggs före kl. 18:00 på en vardag kommer den att skickas samma dag. Leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar. Leveranstiden står angiven vid den enskilda varan. Finns det minst 1 st. i lager visas leveranstiden 2-5 dagar. Om varan inte finns i lager i det önskade antalet kommer vi följande vardag att kontakta kunden och informera om den förväntade leveranstiden.

Har det gjorts en beställning på en vara som inte finns i lager kommer kunden att informeras om det så snart ordern behandlas. Då har kunden möjlighet att välja en annan vara i samma prisklass, att vänta på att varan kommer in i lager igen eller att häva köpet.

Alla priser anges i svenska kronor (SEK). Till priset kommer fraktkostnaden. Kunden väljer fraktsätt i slutet av beställningsprocessen.

Vi levererar till hela Europa.

Kunden kommer att få ett mejl från Rito ApS när varan har skickats från lagret.

OBS! Vid leverans till länder utanför EU: Vi skickar varor momsfritt till de länder utanför EU som vi levererar till. Det betyder att kunder utanför EU kan komma att behöva betala lokal moms och tull. Det är kundens eget ansvar att känna till sitt lands importlagar.

365 dagars ånger- och bytesrätt

Om varan är 100 % som ny i originalförpackning och i oskadat skick kan du returnera eller byta varan inom 365 dagar efter leverans. Vid returnering står kunden själv för fraktkostnaderna. Väljer kunden att byta varan till en likadan vara med annan färg betalar vi fraktkostnaderna från oss till kunden.

Om vi bedömer att varan luktar rök, matos eller mögel, är fuktig eller har skadats på annat sätt kan vi inte ta den i retur. Om kunden i så fall vill få tillbaka varan ska kunden själv betala den nya fraktkostnaden.

Ångerrätten påverkar inte kundens lagstadgade rätt att häva köpet. Se nedan.

Rätt att häva köpet

Kunden har rätt att häva ett köp utan att ange orsak inom 14 dagar.

Tiden för att häva köpet löper ut 14 dagar efter dagen då kunden eller en annan person (dock inte posten) fysiskt tar emot varan.

Om kunden har beställt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna samtidigt löper fristen för att häva köpet från när kunden eller annan person (dock inte posten) fysiskt får den sista varan.

Om fristen för att häva köpet löper ut på helgdag, veckoslut, nationaldag, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till följande vardag.

Så här använder kunden sin rätt att häva köpet

Kunden häver köpet genom att informera oss om det per telefon på nummer + 46 (0)91 350 33 33, via e-post på info@rito.se eller brev som skickas till rito.se, Gyrovej 1, 7800 Skive, Danmark. Kunden kan häva ett köp genom att inte ta emot paketförsändelsen. Kunden ska dock informera oss om att hen häver ett köp genom att inte ta emot försändelsen.

Kunden kan använda ett standardformulär för att häva köpet, men det är inte obligatoriskt. Formuläret för att häva köpet finns här: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=160666#Bil3

Kunder håller sig inom fristen för att häva köpet om hen skickar ett meddelande om att hen vill häva köpet innan tidsfristen för att häva köpet har löpt ut.

Returnering av varor och omkostnader i samband med det

Om kunden har ångrat köpet av varor ska hen skicka eller leverera varan till oss på adressen:

Rito.se
Genvägen 1
231 62 Trelleborg

Utan onödig försening och senast 14 dagar efter att ha meddelat oss att hen vill häva köpet. Fristen hålls om kunden returnerar varorna innan de 14 dagarna har löpt ut.

Varor ska inte skickas mot postförskott eller avhämtning.

Kunden ska själv betala returfrakten för varan.

Återbetalning av pengar

Om kunden häver en hel order återbetalar vi hela orderbeloppet, inklusive de fraktkostnader som kunden betalade vid köpet. Om kunden häver en del av ordern kommer vi endast att återbetala varubeloppet för de returnerade varorna.

Om kunden har valt en leveransform som är dyrare än den billigaste leveransformen vi erbjuder får kunden dock inte merkostnaden återbetald.

Vi återbetalar beloppet utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi tog emot kundens meddelande om att häva köpet. Vi kan dock hålla betalningen inne tills vi har fått varorna i retur eller tills kunden har skickat dokumentation som visar att varorna har skickats i retur.

Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som kunden använde vid den ursprungliga transaktionen, om inte kunden uttryckligen önskar något annat. Kunden behöver inte betala någon form av avgift för återbetalningen.

Kontroll av vara och emballage

Kunden ansvarar för eventuell minskning av varans värde till följd av annan hantering än som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktioner.

Kunden får undersöka varan på samma sätt som är tillåtet i en butik, men varan får inte börja användas. Om varan har använts på ett sätt som inte är tillåtet i en butik och vi därmed inte kan sälja den igen kan kunden förvänta sig att vi drar av värdeminskningen från beloppet som ska återbetalas. Om varan inte längre har något handelsvärde kommer inga pengar att återbetalas.

Var uppmärksam på att garn och andra varor som luktar av matos, rök eller mögel normalt inte kan säljas igen och att varan därför normalt inte har något handelsvärde.
Vi ber våra kunder att i möjligaste mån återlämna varan i originalemballaget. Kunden bör även se till att varan är ordentligt förpackad när den skickas i retur. Kunden bär risken för varorna tills vi mottar dem. Därför ska kunden behålla postkvittot samt ev. spårningsnummer.

Reklamation – om det är något fel på varan

Om kunden köper en vara som är defekt eller har brister gäller köplagen.

Kunden kan reklamera brister eller defekter inom 24 månader från leveransen. Det kan göras antingen via e-post: info@rito.se, eller via telefon på nummer + 46 (0)91 350 33 33

Ange så detaljerat som möjligt vad felet är. Vi tar gärna emot bilder på defekter och brister innan defekta varor returneras. Om reklamationen är berättigad och det finns dokumentation på fraktkostnaderna kommer vi att återbetala beloppet för kundens rimliga fraktkostnader.

Kom ihåg att varan alltid ska returneras i skyddande emballage. Spara postkvittot inkl. information om fraktkostnader samt ev. spårningsnummer.

Reklamationen ska göras inom rimlig tid efter att varan har tagits emot och kunden är därför förpliktigad att undersöka varan snarast möjligt efter att ha tagit emot den.

Varan skickas till:

Rito.se
Genvägen 1
231 62 Trelleborg

Klagomål

Om vi inte kommer överens om hur en reklamation ska hanteras kan kunden lämna in ett klagomål till Center for Klageløsninger, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Danmark www.forbrug.dk

Klagomålet kan lämnas in genom att man fyller i ett formulär på sidan minsag.forbrug.dk

Det går även att använda EU-kommissionens onlineportal för klagomål för att lämna in ett klagomål. Den är relevant särskilt för konsumenter som bor i ett annat EU-land. Klagomålet lämnas in här: http://ec.europa.eu/odr. Om du lämnar in ett klagomål ska du ange vår e-postadress: info@rito.se.

Policy för personuppgifter

Kontaktinformation till personuppgiftsansvarig
Rito ApS
Gyrovej 1
7800 Skive
Danmark
CVR-nummer (organisationsnummer): 25133803
Telefonnummer: 71 99 98 44
E-post: info@rito.dk
Webbplats: https://rito.dk

Vi registrerar vanliga personuppgifter om kunden. Det är uppgifter som namn, adress, telefonnummer och e-postadress samt information om vad du har köpt.

Syftet med att samla in den här informationen är dels att kunna hantera köpet och leverera varorna och dels att uppfylla kraven i bokföringslagen. Dessutom är syftet att kunna ge dig råd och anpassa vår kommunikation och marknadsföring.

Ovanstående data sparas i 5 år från det att räkenskapsåret när informationen samlades in utgår, se dansk bokföringslag § 10, varefter informationen raderas. Vi registrerar inte någon känslig information.

Vi lämnar inte vidare personuppgifter till andra.

Vi inhämtar ditt samtycke innan vi hanterar dina personuppgifter i de syften som anges ovan om vi inte har lagstadgad rätt att samla in dem. Vi informerar dig om sådana lagar och om vårt legitima intresse av att hantera dina personuppgifter.

Ditt samtycke är frivilligt och du kan när som helst återkalla det genom att kontakta oss. Använd kontaktinformationen ovan om du vill ha mer information.

Kunden har möjlighet att se den information vi har om kunden och kunden kan invända mot en registrering. Önskemål i samband med det skickas till info@rito.se. VD:n för Rito ApS är personuppgiftsansvarig och har tillgång till den information som har sparats om dig.